Mlsání v těhotenství

Čekáte miminko a ovládá vás neskutečná chuť na sladkosti? Nemáte problém sníst na posezení celou tabulku čokolády nebo se neumíte dojíst zmrzliny? Nuže, nejste v tom sama. Znají to mnohé těhulky. Hormony si totiž v těhotenství s naším tělem dělají, co se jim zachce.

Jíst za dva?

I dnes si ještě mnoho lidí myslí, že v těhotenství je přirozené, ba dokonce zdraví prospěšné, jíst za dva. Přitom energetické nároky se v tomto období zvyšují pouze o cca 300 kalorií oproti běžnému stavu (tedy “netěhotenství”). Není vůbec pravda, že těhotné ženy se mohou klidně cpát od rána do večera, protože to “potřebují”. Jediné, co takto získáte, jsou zbytečné kila navíc a také možná nějaké zdravotní problémy.

Hlavně  pestrost

Strava během těhotenství by měla být vyvážená a pestrá. Není dobré jíst jednotvárnou stravu, protože váš organismus pak může mít deficit důležitých prvků a vitamínů. A často právě proto, že tělo nedostává tyto důležité látky, těhotné ženy pociťují neskutečnou chuť na různé sladkosti, čokoládu či podivné kombinace jídel. Proto se v těhotenství snažte o co nejpestřejší stravu, aby vám nechyběly žádné potřebné živiny. Tak se alespoň do jisté míry vyhnete také intenzivním chutím na mlsání.

Co nejčastěji pamlsky?

Těhulky často pociťují touhu po sladkých, slaných ale také kyselých pokrmech. Je to velmi individuální a nejednou souvisí právě s tím, že organismus něco postrádá. Spousta budoucích maminek nedokáže žít bez čokolády, zmrzliny, slaných brambůrků či kyselých okurek a různých kombinací jídel. Mlsání však nemusí být jen důsledkem chybějících živin v organismu budoucí maminky. Nejednou jsou chutě na sladké či jiné pokrmy úzce spjaty s citovým rozpoložením těhotné ženy.

Je to v pořádku?

Budoucí maminky se jistě zabývají i otázkou, zda některé pamlsky či jiná jídla, po kterých neskonale touží, nemohou uškodit miminku. Pravda je taková, že v těhotenství bychom měli být při výběru jídel co nejopatrněji a některé pokrmy se v tomto období vůbec nedoporučují (například plesnivé sýry). Nedoporučují se ani ryby, zejména ty tučné, protože právě v tuku ryb se hromadí různé toxické látky jako například rtuť.

Některé těhulky pociťují i chuť na vnitřnosti. Zde se třeba však také mít na pozoru, zvláště, pokud jde o zvířata z průmyslového chovu. Vnitřnosti těchto zvířat mohou obsahovat různé zbytkové hormony a jiné nebezpečné látky pro těhotnou ženu.

Také chutě na sladkosti a potraviny s nízkou výživovou hodnotou (různé pamlsky, slané brambůrky či fast food) je lépe krotit. Takové potraviny totiž neprospívají budoucí mamince ani děťátku, často však vedou k nechtěnému nárůstu hmotnosti.

Mělo by tedy platit, že nebezpečných potravin je třeba se raději vyvarovat a těch, které přinášejí jen prázdné kalorie jíst co nejméně (v ideálním případě je také vynechat celkem). Pokud si občas dáte smažený sýr a hranolky, jistě to nebude konec světa, ale raději si to dopřejte skutečně jen v případě nouze.

Pika

… Tento název označuje touhu po konzumaci jídel, které nejsou vlastně ani jídlem. Často jde o hlínu, omítku či křídu. Pokud se něco takového vyskytne iv těhotenství, nejlépe uděláte, pokud se poradíte o tomto problému s lékařem. Za tímto jevem totiž bývají různé skryté příčiny jako chybějící látky v organismu ale také psychologické faktory.

Zdravé  pamlsky

Některé chutě se dají vcelku pěkně nahradit zdravými pamlsky. Pokud toužíte po čokoládě, vyberte si alespoň tu s vysokým podílem kakaa, která obsahuje i zdraví prospěšné látky.

Chuť na sladké lze zahnat i sušeným ovocem. Pokud možno, vybírejte si sušené ovoce v bio kvalitě. “Nebio” sušené ovoce bývá často chemicky zpracované a třeba ho před konzumací umýt (i tak se ale stopy chemických látek nemusí odstranit dostatečně).

Touhu po zmrzlině vám může pomoci překonat i mražený jogurt.

Namlsání jsou vhodné i různé oříšky (nesolené a nepražené), které obsahují mnoho zdraví prospěšných látek. Nesmí se to však s nimi přehánět, protože mají vysokou kalorickou hodnotu a při nadměrné konzumaci by vám mohly způsobit nárůst hmotnosti.

Sladké limonády raději nepijte vůbec a nahraďte je čerstvě připravenými ovocnými nebo zeleninovými šťávami či čaji.

 

You must be logged in to post a comment Login